سواد اطلاعاتی
مجید شیرزاد؛ نیر ترقی خواه دیلمقانی؛ جواد محمدی
چکیده
چکیدههدف: استفاده بیش از حد از اینترنت به ویژه به شکل اعتیاد، می تواند در پیشرفت تحصیلی دانشجویان اختلال ایجاد کند. بسیاری از دانشجویان به دلایل مختلف از جمله فراهم بودن امکان استفاده از اینترنت نامحدود در فضای دانشگاه ها به طور جدی در معرض این آسیب هستند. بسیاری از آن ها از مهارت های لازم برای یادگیری مناسب نیز برخوردار نیستند، برای ...
بیشتر
چکیدههدف: استفاده بیش از حد از اینترنت به ویژه به شکل اعتیاد، می تواند در پیشرفت تحصیلی دانشجویان اختلال ایجاد کند. بسیاری از دانشجویان به دلایل مختلف از جمله فراهم بودن امکان استفاده از اینترنت نامحدود در فضای دانشگاه ها به طور جدی در معرض این آسیب هستند. بسیاری از آن ها از مهارت های لازم برای یادگیری مناسب نیز برخوردار نیستند، برای مثال توانایی نظارت، هدایت و تنظیم فرایند یادگیری خود را ندارند. پژوهش حاضر تعیین نقش سواد اطلاعاتی در یادگیری خودتنظیم و اعتیاد به اینترنت بود.روش: روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعهی آماری، دانشجویان دختر تحصیلات تکمیلی دانشگاه تربیت مدرس بودند که به روش نمونهگیری در دسترس، 183 نفر از آنها در پژوهش شرکت کردند و به پرسشنامههای یادگیری خودتنظیم، اعتیاد به اینترنت و سواد اطلاعاتی پاسخ دادند.یافتهها: تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون حاکی از آن بود که سواد اطلاعاتی با یادگیری خودتنظیم، رابطه-ی مثبت معنادار و با اعتیاد به اینترنت، رابطهی منفی معنادار دارد. همچنین سواد اطلاعاتی میتواند یادگیری خودتنظیم و اعتیاد به اینترنت را پیشبینی نماید.نتیجهگیری: این یافتهها بر اهمیت سواد اطلاعاتی در افزایش یادگیری خودتنظیم و کاهش اعتیاد به اینترنت دلالت دارد.
سمیرا اسلامی؛ مجید شیرزاد
دوره 2، شماره 1 ، خرداد 1394، ، صفحه 61-76
چکیده
چکیده هدف: مدیران بهعنوان بخشی از نیروی انسانی و عوامل تعیینکننده در هر جامعه و سازمان محسوب میشوند، از اینرو، آنها از نقشی بنیادی در رشد سازمانها و جامعه برخوردارند. بر همین اساس، توجه به کیفیت زندگی کاری مدیران، بهعنوان یکی از روشهای جذب و نگهداری کارکنان مستعد برای دستیابی به عملکرد بالاتر بهشمار میرود. بنابراین پژوهش ...
بیشتر
چکیده هدف: مدیران بهعنوان بخشی از نیروی انسانی و عوامل تعیینکننده در هر جامعه و سازمان محسوب میشوند، از اینرو، آنها از نقشی بنیادی در رشد سازمانها و جامعه برخوردارند. بر همین اساس، توجه به کیفیت زندگی کاری مدیران، بهعنوان یکی از روشهای جذب و نگهداری کارکنان مستعد برای دستیابی به عملکرد بالاتر بهشمار میرود. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی کیفیت زندگی کاری مدیران کتابخانههای عمومی استان مازندران انجام گرفته است. روششناسی: جامعه این پژوهش را کلیه مدیران کتابخانههای عمومی سطح استان مازندران، که تعداد آنها 52 نفر میباشد تشکیل میدهد. این پژوهش از نوع پژوهش کاربردی است و با استفاده از دو روش کتابخانهای و پیمایشی انجام شده است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه بوده است که به بررسی هر یک از متغیرهای مربوط به عوامل کیفیت زندگی کاری مدیران بر اساس مدل والتون پرداخته شده است. پس از تأیید روایی و پایایی، توزیع شده و سپس اطلاعات با استفاده از آزمو نهای T دو نمونهای، آزمون کلموگروف ـ اسمیرنوف و آزمون کروسکال- والیس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد بین نظرات مدیران کتابخانههای عمومی شهرهای مختلف استان مازندران در سطح عوامل مؤثر کیفیت زندگی کاری مدیران تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین با سطح اطمینان 95% میتوان بیان کرد که از دیدگاه مدیران، در سطح عامل قانونگرایی در سازمان و در سطح وابستگی اجتماعی بهعنوان یکی از عوامل مؤثر کیفیت زندگی کاری بر حسب جنسیت تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد تفاوتی میان کیفیت زندگی کاری در شهرهای مختلف وجود ندارد و سطح قانونگرایی در سازمان از نظر مدیران زن در سطح بالاتری نسبت به مدیران مرد قرار دارد و سطح عامل وابستگی اجتماعی زندگی کاری از نظر مدیران مرد در سطح بالاتری نسبت به مدیران زن قرار دارد. همچنین جنسیت در سطح کیفیت زندگی کاری تأثیری ندارد.